Het is een dagelijkse bezigheid voor velen; spam. Helaas is het een wijdverspreid probleem en zeer lucratieve manier van aanvallers en marketeers om mensen te bereiken. Maar wat is spam precies en is het veilig om te openen? In dit artikel beantwoorden wij die vragen. 

Het antwood op de vraag: Wat is Spam? is makkelijk. Spam wordt namelijk gedefinieerd als elke ongewenste, ongevraagde digitale communicatie die in grote hoeveelheden wordt verstuurd. Hoewel e-mail de meest typische vorm van spam is, kan spam ook worden overgebracht via bijvoorbeeld tekstberichten of sociale media.

Er zijn diverse percentages bekend maar het lijkt er op dat 85% van al het emailverkeer spam betreft. Slechts 15% is dus legitieme communicatie. Ondanks dat er sprake lijkt van een daling, blijft het percentage uiteraard enorm hoog.

Hoewel spammers legitieme mailinglijsten kunnen kopen, is de kans groter dat zij het internet afspeuren naar openbaar beschikbare e-mailadressen. Zij kunnen ook zelf contactlijsten maken door namen en domeinen te combineren, bijvoorbeeld [email protected] of [email protected]

1. Is spam hetzelfde als phishing?

Omdat spammers op volume vertrouwen, produceren en versturen zij hetzelfde bericht naar iedereen in hun contactenlijst, in de hoop dat iemand er op klikt. De inhoud van spam-mails is vaak een reclame voor een product of dienst met de contactinformatie van de ontvanger om een aankoop te doen. Dit kan voor een legitiem product of dienst zijn, maar wanneer dat niet zo is, kan het een phishing aanval zijn. Een spam bericht hoeft dus niet per definitie een phishing aanval te zijn. Anderzijds is phishing wel een vorm van spam, alleen dan met kwaadaardige bedoelingen.

2. Spam in het dagelijks leven

Spam is een ramp, dagelijks worden er zo’n 62 miljard spammails verstuurd. Spam is saai en verstopt inboxen. Het verbruikt bandbreedte, veroorzaakt vertragingen op servers en verbruikt ruimte op harde schijven en in het geheugen. Spam is een onvermijdelijk onderdeel van het dagelijks leven. Daarnaast vermindert het de productiviteit van werknemers, omdat werknemers de berichten moeten lezen, beoordelen en verwijderen. Spam e-mails kunnen gevaarlijk zijn omdat het openen ervan, het klikken op links, of het downloaden van bestanden, uw apparaat kan infecteren met een virus of andere soorten malware.

Bedrijven worden blootgesteld aan hogere risico’s en hogere kosten als gevolg van de steeds complexere e-mailafleveringstactieken. Het scheiden van spam van ongewenste bulkmail en gevraagde bulkmail is steeds moeilijker en brengt dezelfde problemen met zich mee. Het ontvangen, verwerken, categoriseren en verwijderen van spam en ongewenste e-mail put het systeem en de personele middelen uit en vermindert de kwaliteit van de dienstverlening.

3. Is spam veilig? 

E-mail is een van de meest eenvoudige en praktische methoden om informatie en gegevens uit te wisselen. Desondanks komt het vaak voor dat men materiaal of e-mails ontvangt met potentieel gevaarlijke bijlagen of dubieuze opmerkingen.

Hoewel sommige spammails nuttig kunnen zijn, zoals e-mails die voor commerciële doeleinden worden verstuurd, zijn andere gevaarlijk en proberen ze u schade toe te brengen.

Het openen van spam is niet per definitie onveilig. E-mails zijn in wezen op tekst of HTML gebaseerde documenten (webpagina’s). Het openen van een e-mail zou wat dat betreft veilig moeten zijn. Ook wanneer u op een link klikt of reageert hoeft er nog niet perse iets aan de hand te zijn. Het is puur afhankelijk van wat het doel is van de aanvaller. Indien hij uw login gegevens wil bemachtigen, dan zal hij u waarschijnlijk naar een phishing website sturen. Als u op een link klikt, maar geen gegevens heeft ingevuld, dan is er niks aan de hand. Klikt u echter op een link en downloadt u zodoende een bestand, dan kan dat problemen opleveren.

Train uw medewerkers op het herkennen van spam en phishing emails door middel van cybersecurity awareness trainingen.