Phishing Awareness draait om het creëren van bewustzijn omtrent phishing aanvallen. Door middel van praktijkvoorbeelden worden medewerkers getoetst en onderwezen.
Waarom is phishing awareness belangrijk?
Tegenwoordig is het internet niet meer weg te denken uit bedrijven en de systemen die gebruikt worden om het bedrijf draaiende te houden. Veel van onze communicatie vindt plaats via digitale kanalen zoals e-mails. En dat brengt een groot risico met zich mee, want ongeveer 94% van alle malware wordt via email verzonden. Een enkele klik op een frauduleuze link kan verregaande gevolgen hebben voor uw organisatie.
Phishing heeft zich ontwikkeld tot een van de meest lucratieve methoden voor cybercriminelen om ongeoorloofde toegang te krijgen tot persoonlijke en financiële informatie. Het is dus van cruciaal belang dat zowel individuen als organisaties begrijpen wat phishing is en hoe het werkt. Phishing awareness en het belang daarvan kan niet genoeg worden benadrukt. Het beschermt niet alleen individuele gegevens, maar ook de financiële en operationele integriteit van bedrijven.
Wat is een effectieve phishing awareness training?
Een effectieve phishing awareness training helpt mensen de aard van phishing-aanvallen te begrijpen, hoe ze werken en hoe ze zich in de loop van de tijd hebben ontwikkeld. Bovendien traint het individuen om de tekenen van een phishing-poging te herkennen. Denk hierbij aan verdachte phishing mails leren herkennen of ongevraagde bijlagen. Door deze vaardigheden aan te scherpen, wordt de kans dat iemand het slachtoffer wordt van zo’n aanval aanzienlijk verkleind.
Op weg naar een bewustzijnscultuur
Het herkennen van de tekenen is slechts het halve werk. Het is even cruciaal om te weten hoe te reageren wanneer men wordt geconfronteerd met een mogelijke phishing-poging. Dit omvat het nemen van preventieve maatregelen, zoals het niet klikken op onbekende links, maar ook reactieve stappen, zoals het wijzigen van wachtwoorden of het melden van verdachte e-mails.
In de context van bedrijven speelt phishing awareness een centrale rol bij het creëren van een bedrijfscultuur die gegevensbeveiliging waardeert en als prioriteit stelt. Een enkele succesvolle phishing-aanval kan voor een bedrijf leiden tot aanzienlijk financieel verlies, reputatieschade en mogelijke juridische gevolgen. Het trainen van werknemers in het herkennen en voorkomen van phishing-aanvallen is daarom niet alleen een kwestie van gegevensbeveiliging, maar ook van bedrijfsbehoud. Bovendien versterkt een proactieve benadering van cybersecurity het vertrouwen van klanten, stakeholders en werknemers in de veiligheid van hun gegevens en systemen.
Voortdurende ontwikkeling
De technieken en tactieken van phishers zijn echter niet statisch; ze evolueren voortdurend. Daarom benadrukken phishing awareness programma’s het belang van voortdurende educatie. Het is essentieel dat mensen op de hoogte blijven van nieuwe dreigingen en hoe ze zich daartegen kunnen verdedigen. Bovendien hebben veel industrieën specifieke regelgeving rond gegevensbeveiliging, en door werknemers op te leiden in phishing awareness kunnen bedrijven voldoen aan deze regelgevende vereisten.
Het doel van phishing awareness is dus niet alleen bescherming tegen de onmiddellijke dreiging, maar het bevorderen van een cultuur en mentaliteit van voortdurende waakzaamheid en proactieve beveiliging.
Phishing awareness voor bedrijven
Phishing awareness realiseren voor bedrijven kan op meerdere manieren. Deze elementen kunnen los van elkaar of in samenhang met elkaar worden ingezet. Bij Emploware doen wij dit onder andere door middel van phishing simulaties, vishing simulaties en smishing simulaties. Heeft u liever geen simulatie? Dan is er altijd nog onze phishing training, waarbij uw medewerkers een online training kunnen volgen.
De training is voor alle leden binnen de organisatie. Hackers zijn uit op eenieder die hen mogelijk informatie kan verschaffen. De phishing training is toegankelijk en er is geen voorkennis vereist. Door middel van een security awareness nulmeting zouden wij van tevoren nog het basisniveau van de organisatie in kaart kunnen brengen.
Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen, wij zijn u graag van dienst.