Home » Blog » Social Media Cyber Security

Social media spelen een steeds belangrijkere rol in ons dagelijks leven. Ze stellen ons in staat om met anderen in contact te komen, informatie te delen en onze ervaringen te delen. Hoewel social media tal van voordelen bieden, brengen ze ook aanzienlijke cyber security risico’s met zich mee. In dit uitgebreide artikel zullen wij dieper ingaan op de uitdagingen en risico’s van cyber security op social media.

Cyberrisico’s op social media

Privacy is een belangrijke zorg op social media-platforms. Gebruikers delen vaak persoonlijke informatie zonder zich volledig bewust te zijn van de mogelijke gevolgen. Tel daarbij op het groeiende aantal gebruikers van social media, wat maakt dat deze platformen een walhalla zijn geworden voor cybercriminelen. De risico’s worden door veel personen en bedrijven nog onderschat. Een aantal prominente risico’s die je kunt tegenkomen op sociale media zijn:

Identiteitsdiefstal

Cybercriminelen kunnen zich voordoen als anderen om gevoelige informatie te verkrijgen en identiteitsdiefstal te plegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan catphishing. Anderzijds kunnen aanvallers ook uw identiteit stelen en u reputatie-schade aanrichten.

Phishing-aanvallen

Social media zijn een vruchtbare bodem voor phishing aanvallen, waarbij gebruikers worden misleid om vertrouwelijke informatie prijs te geven. Hoe meer informatie u prijsgeeft over uw leven, des te succesvoller zij zullen zijn in hun social engineering tactiek.

Een voorbeeld van social engineering op social media

Zo zou een aanvaller kunnen verwijzen naar een vakantie op de Malediven van vijf jaar geleden waar u elkaar zogezegd ontmoet zou hebben. Vervolgens deelt hij een link naar een website met daarop zogezegd een foto van u samen. U krijgt vervolgens een login scherm te zien van een social media platform, maar bent u er niet van bewust dat wanneer u hier uw gegevens invult, deze worden doorgestuurd naar de aanvaller.

Verspreiding van malware

Kwaadwillenden kunnen schadelijke links delen via social media-berichten, waardoor gebruikers worden blootgesteld aan malware en ransomware. Veel mensen zijn zich nog niet bewust van dit gevaar. Men denkt vaak nog onterecht dat links op social media ook kwaadaardig kunnen zijn.

Stalkers en inbrekers

Het delen van locatie-informatie op social media kan gebruikers blootstellen aan stalkers of andere bedreigingen. Zo kan een inbreker zien dat u op vakantie bent in een ver land, om vervolgens ongestoord bij u in te breken.

Cyberbeveilig op social media

Ondanks de risico’s betekent dit uiteraard niet dat u zich niet op dergelijke platformen kunt begeven. Het zijn waardevolle en onmisbare plekken geworden in ons leven. Door de volgende regels in acht te nemen, moet u veilig gebruik kunnen maken van social media:

Sterke wachtwoorden en 2FA

Gebruik sterke, unieke wachtwoorden voor al uw social media-accounts en schakel tweefactorauthenticatie in om de beveiliging te versterken.

Privacyinstellingen

Neem de tijd om de privacyinstellingen van uw social media-accounts grondig te controleren en beperk de toegang tot uw persoonlijke informatie.

Bewustwording van phishing

Leer hoe u phishing aanvallen kunt herkennen en vermijd het klikken op verdachte links of het delen van vertrouwelijke informatie op basis van ongevraagde verzoeken. Volg desnoods een security awareness training of verzorg phishing simulaties voor uw medewerkers om bewustzijn te creëren binnen uw bedrijf.

Wees voorzichtig

Wees voorzichtig met het delen van persoonlijke gegevens zoals uw adres, telefoonnummer of geboortedatum op social media-platforms. Het is fijn om felicitaties te krijgen van uw vrienden, maar het kan tegen u gebruikt worden.

Tip: als u uw geboortedatum invult op social media, probeer dan op zijn minst het geboortejaar onzichtbaar te maken indien mogelijk.

Respecteer de privacy van anderen

Respecteer de privacy van anderen en deel geen persoonlijke informatie zonder hun toestemming.

Beperk de zichtbaarheid

Overweeg om uw social media-activiteiten te beperken en uw profielen alleen toegankelijk te maken voor vertrouwde contacten.

Kijk goed naar uw foto’s

Bekijk de foto’s die u deelt op social media goed voordat u ze plaatst. Is er bijvoorbeeld een werknemerspas te zien? Of wellicht notities met gevoelige informatie op uw bureau.